http://mm2austria2012.blogspot.com/p/kaart.html

zaterdag 21 mei 2016

Zaterdag 21 mei 2016
Ontwaken in Spiers/Speyer, Duitsland
KM 51980
Coördinaten 
49.31374, 8.44399

Het was een rustige nacht op de P in Speyer. Na een snel ontbijtje vertrekken we om 08:00 uur.
Het is mooi zonnig weer en het blijkt rustig op de weg. Helaas ben ik nog steeds niet al te lekker. Mijn luchtwegen voelen geknepen, en ik snotter en nies en proest dat het een lieve lust is. Het rijden is echter geen probleem. Monique biedt regelmatig aan om te rijden maar ik doe dat net zo lief zelf.

We vervolgen de E35 richting Freiburg en Basel. Ongeveer 20 kilometer voor de grens met Zwitserland tanken we de dieseltank vol tegen een net tarief van 1,06 per liter, wetende dat we dan in Zwitserland en vermoedelijk ook in Italië niet meer hoeven te tanken tegen een tarief wat waarschijnlijk 30 tot 40 cent per liter hoger zal liggen.

We vervolgen de E25/35 via ...
Lucern richting Lugano, Como, Milano.
Het is voor de verandering eens prachtig weer in Zwitserland. Wie onze vorige blogs heeft gelezen weet misschien nog dat we altijd wel wat te klagen hebben over het weer in Zwitserland. Niet nu. De prachtige scenery van Zwitserland en het weinige verkeer maken het bijna een tien om hier te rijden.
Het oponthoud voor de Gotthardtunnel is slechts enkele minuten. Ja, we nemen deze keer de tunnel.
In voorgaande jaren namen we ook regelmatig de oude pas, maar dan waren we op een avondlijk tijdstip en was het de bedoeling om bovenop de pas te overnachten. In de regel is dat prachtig en op zijn minst bijzonder. Ware het alleen al niet vanwege het feit dat je nooit weet wat het weer de volgende ochtend zal zijn daar boven op bijna eenzame hoogte.
Ben je overdag en heb je volop tijd dan is het ook zeker de moeite waard om de pas te rijden in plaats van de tunnel.

Oh ja, voor het  Autobahnvignet voor Zwitserland waren we deze keer 40 euro kwijt. Ik weet nog dat het een jaar of tien geleden nog geen 25 euro was.
 


Dan komen we in het Land van Tol. Italië. Daar zullen we ongeveer 30 euro kwijt zijn om bij Ancona te komen. Italië is ook het land van de dwaze rijders. Waar je regelmatig  ingehaald wordt door Ferrari’s,  Porsche’s en Maserati’s in de vrolijkste kleuren. En door Italianen in doorsnee auto’s die waarschijnlijk fantaséren dat ze in een Ferrari,  Porsche en Maserati in de vrolijkste kleuren rijden. Groep A rijdt dan nog eens gewoon redelijk netjes, groep B belabberd hard en zonder op het overige verkeer te letten.
Dan is er ook nog een groep autorijders die niet echt in de gaten lijken te hebben wat het betekent om op een snelweg te rijden, en meer het idee hebben dat ze op een rustige zondagochtend op een achteraf landweggetje met opa en oma aan het toeren zijn. En dan is er slechts een hele kleine groep autorijders waar niets op aan te merken valt: dat zijn géén Italianen.
Ja, ik weet, ik overdrijf een beetje, maar het blijft voor mij een irritant slecht autorijdend volk.
Ik ben eens in de Dominicaanse Republiek geweest waar ik door een taxibusje vanaf het vliegveld vervoerd werd naar mijn verblijfplaats, en het kostte me bijna tien minuten om er achter te komen of het verkeer daar nu linksrijdend of rechtsrijdend was. In Italië is het niet zó erg maar soms...
 

Misschien speelt vandaag ook wel mee dat ik niet zo lekker in mijn vel zit. Plus ik vind het altijd doodsaai rijden op de snelweg in Italië. Afijn, mijn dag niet.
We stoppen een aantal keren onderweg, en tegen zevenen halen we uit de CamperplaatsenApp van het NKC dat Modena een goede overnachtingsplek voor ons kan zijn.
Het is een P bij de sportvelden bij de Firma TetraPak.
Er staan nog 4 andere campers als we aan komen rijden. Een nette en verlichte plaats met de voorzieningen watertappen, waterlozen, en toiletlozen. Alles kosteloos. Bella Italia..
Af en toe hangen er wat jongeren rond die soms wat luidruchtig zijn zoals rondhangende jongeren kunnen zijn. That’s life.

Iemand vertelde ons ooit dat er hier op 200 meter een pizzeria is. Als we er naartoe lopen blijkt de pizzeria echter  een wat chiquer restaurant te zijn. Da’s jammer. Ik voel me net ff te niet fit genoeg om in een restaurant te gaan zitten eten. Een paar pizza’s meenemen zou heel fijn zijn geweest. Dan zelf maar wat brotselen om 20:30 u.
Na nog een ouzo om vast in Griekse stemming te komen duiken we ons heerlijke camperbedje in onder het licht van de lantaarnpalen en de volle maan.


Zaterdag 21mei 2016
Overnachten in Modena, Italië
KM 5
2703
Coördinaten 
44.64203, 10.7773

Geen opmerkingen:

Een reactie posten